Verkleinwoorden en superlatieven in zelfstandig gebruik
| 30 juli 2010, 12:29
|
| In vele plattelandsdialecten van Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen kan gezegd worden dat er voor adjectieven die als substantief gebruikt worden, in welke vorm dan ook een -n toegevoegd wordt: - nen dikken - den diksten - een manneken - ... Misschien is het ook het overwegen waard om zoiets schriftelijk op te nemen en aan de spreker de uitspraak ervan over te laten. Een beetje zoals "een" en "e". Ik zou voor de leesbaarheid de "een" schrijven, maar de spreker kan natuurlijk "e" zeggen en dat zou dan als correct aanschouwd kunnen worden. In dezelfsten adem kan gezegd worden dat zo ook de eind -n van werkwoorden geschreven wordt, maar door vele Brabanders niet uitgesproken wordt. Ook dit is vrije keuze. Ik stel voor dat systeem dus gewoon verder te zetten. Dixi. |
| 31 juli 2010, 15:44
|
| Ni akkoord. Ik citeer uit onze doelstellingen: De algemene Vlaamse omgangstaal zoals ze is beschrijven en analyseren. Als algemeen beschouwen we die taalelementen die Vlamingen uit verschillende streken gebruiken wanneer ze met elkaar spreken. Onze beschrijving is dus niet gebaseerd op de Vlaamse dialecten. In sommige dialecten word de eind-n inderdaad uitgesproken, maar in algemeen taalgebruik zelden, precies omda 't "dialectisch" overkomd. Ne West-Vlaming gelijk Geert Hoste lijkt me bvb geen eind-n uit te spreken, precies omdat 'em algemeen spreekt. |
| 4 augustus 2010, 21:12
|
| Hetzelfde kan dan gezegd worden van zaken zoals: - "e" voor "een" (dat helemaal niet wijdverspreid is) - " 'em" voor "hij" (dat enkel Brabants is). Ik denk trouwens dat je enkele zaken verward. Wat dialectisch overkomt is: - Dikk'n - Word'n - Gev'n Het is helemaal niet dialectisch om te zeggen "worden", "geven". Hetzelfde kan gezegd worden voor: - Nen dikken bakker - Ne kleinen dronkaard In dit geval komt het helemaal niet dialectisch over. Niet alleen omdat het meer verspreid is, maar omdat er van het "inslikken" van klinkers (wat men de glottislag noemt, geloof ik) geen sprake is. Hetzelfde kan opgaan voor het zelfstandig gebruik van de adjectieven. Gij vergelijkt met West-Vlamingen. Dat is juist het volk bij uitstek dat daar gebruik van maakt. Het is trouwens ulder/ulle/jullie (?) systeem dat ik wil gebruiken. Schrijf de -n, maar laat de keuze van uitspraak aan de gebruiker over. Just gelijk de eind -n van werkwoorden. |
| 4 augustus 2010, 21:46
|
| -ken de -n van -ke word in vele dialecten zonder n-apocope nog uitgesproken, dus die hoeven wij volgens mij ni per se te schrijven ook al zouden we die dialecten hun uitspraak tot norm nemen voor de -n zelfstandig gebruikte adjectieven t'a'kkoord, da word best meh een vaste -n geschreven... het brabantse systeem gaad overduidelijk terug op het vlaanderse ![]() - " 'em" voor "hij" (dat enkel Brabants is). 'em word heel veel overgenomen door sprekers die 'en hebben in hun dialect, en ook door anderen... volgens mij is het echter het enige wa naast (h)ij voorkomd in AV ('ie hoor ek alleen maar bij nieuwslezers) - "e" voor "een" (dat helemaal niet wijdverspreid is) in de dialecten wel, alleszins: ![]() Oostelijk West-Vlaanderen heefd dus een ipv e[en], meer ni :) eigenlijk een overgangsgebied naar Westelijk West-Vlaanderen toe, waar ze helemaal geen geslachtsonderscheid maken bij het onbepaald lidwoord) |
| 5 augustus 2010, 11:21
|
![]() 'k vond dees in 't sand liggen :P West-Vlaams: 'en; ne Oost-Vlaams: 'ie; 'en/ne Antwerps: 'em Brabants: 'em; 'en Limburgs: er; e |
| 5 augustus 2010, 12:31
|
| onderwerpsvorm 3Em na het werkwoord neem ik aan? nog nooit ne Vlaming "ie" horen zeggen in zijn dialect, zou ik wel is willen horen. |
| 5 augustus 2010, 13:41
|
| ja, of mss was 't na voegwoord, maar da maakt wrs niks uit |
| 5 augustus 2010, 22:53
|
| Hier in Zandvliet iig wel het oorspr. dialect ("wa' zee-t-ie", ipv "w'a zegt/zeet em"), evenals tegen de rest van de Ollandse grens (gelijk da ge ook al die blauw vierkantjes zie in noord provincie Antwerpen) Maar -em wel in tussentaal en die is natuurlijk meer gebruikelijk als echt Zandvliets. Volgens mij heeft em pas ie verdrongen in Stad Antwerpen aan et eind van de 19de eeuw (120-130 jaar gelejen dus) |
| 5 augustus 2010, 23:00
|
| onder West-Vlaamsen invloed zelfs? :p (schoon tegenargument in da geval) |