Louis Paul Boon
10 maart 2010, 22:56
Krommenaas
'k heb alle Vlaamse kenmerken van zijnen boek "De bende van Jan de Lichte" opgesomd in dees artikel.
10 maart 2010, 23:03
Grytolle
pogen is toch AN?

verbogen bezittelijk voornaamwoord: stam + e, meestal voor meervouden en soms voor vrouwelijke woorden (terwijl dit in het Vlaams normaal enkel voor mannelijke woorden gebeurt)

Analoog de oudere schrijftaal die hij getuige zijne geboortendatum wrs veel in contact mee was:
vrouwelijk/meervoud: zijne
mannelijk: zijn (1e naamval) / zijnen (3e en 4e naamval)
onzijdig: zijn

# ja-ik = ja als werkwoord
* 'Ja-ik!' antwoordt de Zot. (p58)
Lijkt mij een rare beschrijving. Is da ni gewoon het subjectscliticum gelijk in 't Oost- en West-Vlams?

-Hejje gij dad al gedaân?
* Neê'k/Ja'k

# zoeken achter = zoeken naar
West-Vlaams? :D

* de baljuw heeft zich al gek gezocht achter zijn driesteek (p183)
Gebruikt 'em dus geen "den" in de nominatief?
achter zijnen driesteek? (maar 'k heb geen idee wa-g-et betekend, dus... :P)
11 maart 2010, 10:41
Anoniem
(Died hier)

_# zoeken achter = zoeken naar
West-Vlaams? :D_

Volges mij alg. Vlaams, ik zou dad in soemmigte gevallen iig wel kunne gebruike, bijv. 'k Zal 'kik der is achter gon zuke
11 maart 2010, 11:47
Krommenaas
voor alle duidelijkheid, 'k heb alles vermeld da nen AN-schrijver ni zou gebruiken. pogen mag dan wel AN zijn, ik heb het nooit zien of horen gebruiken waar "proberen" ook kan.

Grytolle (10 maart 2010, 23:03)
Analoog de oudere schrijftaal die hij getuige zijne geboortendatum wrs veel in contact mee was:
vrouwelijk/meervoud: zijne
yep
mannelijk: zijn (1e naamval) / zijnen (3e en 4e naamval)
nope, heb hem nooit zien verbuigen voor een mannelijk, en 'k denk dad hij nergens rekening houd met naamvallen.

Lijkt mij een rare beschrijving. Is da ni gewoon het subjectscliticum gelijk in 't Oost- en West-Vlams?
yep.

Gebruikt 'em dus geen "den" in de nominatief?
hij gebruikt nooit den of \ne of nen, behalve in nekeer.
13 maart 2010, 18:32
Nychus
Anoniem (11 maart 2010, 10:41)
(Died hier)

_# zoeken achter = zoeken naar
West-Vlaams? :D_

Volges mij alg. Vlaams, ik zou dad in soemmigte gevallen iig wel kunne gebruike, bijv. 'k Zal 'kik der is achter gon zuke

Is zeker algemeen Vlaams, of het ook Brabants is weet ik niet. Ik gebruik ook achter.
2 maart 2011, 20:35
Anoniem
Ik woon in het noordoosten van Brabant, op 20 km van Limburg, en wij zeggen ook "achter iets zoeken".