Algemeen Vlaams: De toekomst van het Algemeen Vlaams
31 oktober 2009, 13:26
VlaamseTaal.bot
Dezen draad is aangemaakt voor discussie over het artikel De toekomst van het Algemeen Vlaams.
31 oktober 2009, 15:41
Grytolle
goe geschreven, helemaal geen onwrs scenario
31 oktober 2009, 15:49
Grytolle
maar waarom is den titel in (zeer twijfelachtig) Vlaams terwijl den tekst in 't AN is?:o
31 oktober 2009, 15:56
Doederik
in mijn scenario is er nog wel een punt da gij ni vermeld (tenzij ik ni grondig genoeg overlezen em),
et AV komt voort vanuit nen bodem van dialect. zodra dieje voedingsbodem wegvalt (over 1, mss 2 generaties) als het Hollands dan nog altijd standaardtaal is, verschuift et AV steeds meer richting AN (of zo zien kik et toch al gebeure, mijn generatie + iets ouderen emme dikwijls nog ouders da dialect tege mekander klappe en in ons AV klinkt dus nog meer dialect door, terwijl bij de generatie onder mij (mijn jongste zussen) der al veel minder dialectwoorden en grammatica in doorklinken omdat de dialectvoedingsbodem in hun jonge jaren al veel minder was dan 10 jaar daarvoor. dus eens da de leste sprekers van het antwerps enz. uitsterven, zal het AV in antwerpen ne ruk naar AN maken omdat er alleen nog nieuwe ANwoorden worden opgenomen maar ni omgekeerd.
Idem in de ander gebieden, maar mss me ietske vertraging
31 oktober 2009, 17:47
Krommenaas
Dees was maar d'eerste versie, in ene keer geschreven. Kon het ni over m'n hart krijgen "de toekomst" te schrijven boven zo'n artikel.

Da' den dialectinvloed zal wegvallen is e feit, maar da lijkt me eerder ne ruk naar AV dan naar AN te zullen opleveren. De generatie die zelf nog dialect spreekt is ook de generatie die tegen hun kinderen AN sprak, en die nog altijd overtuigd is van het nut en de superioriteit van AN. Bvb. Haloewie. Het wegvallen van die generatie is idd wel nen belangrijke moment, moet ek alleszins vermelden. Maar d'ouders van den toekomst zullen tegen elkaar en tegen hun kinderen AV spreken en daar niks verkeerds aan vinden omda ze da veelal ook als AN beschouwen.

Maar het AV zal idd nog verder eroderen doordad een groter percentage van de mensen die AN proberen te spreken daar ook in zullen slagen, terwijl het juist da soort mensen is die het AV hebben uitgevonden.
31 oktober 2009, 18:28
Grytolle
Krommenaas (31 oktober 2009, 17:47)
Dees was maar d'eerste versie, in ene keer geschreven. Kon het ni over m'n hart krijgen "de toekomst" te schrijven boven zo'n artikel.
We zouden is een onderzoek moeten doen naar welk volgens et algemeen taalgevoel et raarst is: "den toekomst" of "voôr" :P

Da' den dialectinvloed zal wegvallen is e feit, maar da lijkt me eerder ne ruk naar AV dan naar AN te zullen opleveren. De generatie die zelf nog dialect spreekt is ook de generatie die tegen hun kinderen AN sprak, en die nog altijd overtuigd is van het nut en de superioriteit van AN. Bvb. Haloewie. Het wegvallen van die generatie is idd wel nen belangrijke moment, moet ek alleszins vermelden. Maar d'ouders van den toekomst zullen tegen elkaar en tegen hun kinderen AV spreken en daar niks verkeerds aan vinden omda ze da veelal ook als AN beschouwen.
Goei punt, ma'k zou eerder zeggen da 't goe genoeg vinden dan da' ze 't voor hét AN houden.. De gemiddelde Vlaming weet wel goe da "ne[n]" en "gij" eigenlijk "verkeerd" zijn en brengd daar niks tegen in

Maar het AV zal idd nog verder eroderen doordad een groter percentage van de mensen die AN proberen te spreken daar ook in zullen slagen, terwijl het juist da soort mensen is die het AV hebben uitgevonden.
klopt :/ maar daar zijn er ni zo veel van, en beter nog, die worden zeldzamer omda een strakke norm zo ver uit den tijd ligd, dus da ga 't hopelijk kunnen opwegen
31 oktober 2009, 18:53
Krommenaas
Grytolle (31 oktober 2009, 18:28)
We zouden is een onderzoek moeten doen naar welk volgens et algemeen taalgevoel et raarst is: "den toekomst" of "voôr" :P

ah. toekomst leek mij alleen maar mannelijk te kunnen zijn, maar 't ligd blijkbaar aan mij, zelfs in alle Antwerpse teksten is het idd vrouwelijk. weer iets bijgeleerd se :) 'k zal den titel aanpassen dan.

Goei punt, ma'k zou eerder zeggen da 't goe genoeg vinden dan da' ze 't voor hét AN houden.. De gemiddelde Vlaming weet wel goe da "ne[n]" en "gij" eigenlijk "verkeerd" zijn en brengd daar niks tegen in

klopt :/ maar daar zijn er ni zo veel van, en beter nog, die worden zeldzamer omda een strakke norm zo ver uit den tijd ligd, dus da ga 't hopelijk kunnen opwegen

31 oktober 2009, 19:11
Doederik
ikzelf zeg ook den toekomst minstes eveveel as de toekomst
alle chance emme nog de grytol die ons in d' oog houdt;)
31 oktober 2009, 19:18
Grytolle
yay! als wederdienst (dienst en last wel m) zal ekik dan alle kapkes weglaten in da ander artikel!

edit: den titel van dezen draad kan ek ni verbeteren :(