Amendement: West-Vlaams
24 september 2009, 20:20
Grytolle
'k heb een klein beke gewerkt aan 't artikel over lidwoorden (draft)
6 oktober 2009, 13:44
Doederik
Was der efkes deur on 't browse, e paar opmerkinge:

Bij werkwoorde:
*wij zijn, wij hen etc. -> volges mij bestò "wij" ni in 't West-Vloms, alliën in 't Limburgs en in et Antwerps.
Mynder, wyder, wunder enz.

Lidwoorde:
*e[en] e(en) e(en) -> zedde daar zeker van? Lekt mij een raar verdiëling.

Lidwoorde:
*Bij verwijswoorden duiken ook heel wat fouten op bij jongere sprekers (net zoals in de rest van Vlaanderen): De sterre, ik zien 'em vallen.
-> Mij lek et ni echt noëdig om foute van jonge, AV-beïnvloede kindere te vermelde. Evt. in de grammatica van et AV waar a' dees soort construkses thuishoërd, mor ni bè et West-Vloms dialect. Beter beperke tot wad a' der "echt" West-Vloms is?

Lidwoorde:
*Mijn broek is vuil; 'k moed 'em wassen.
-> is hier een goej rede om moed 'em te schrijve en ni moet? Bè mij wete is den infinitief moetn mè een -t, ni moedn... 't kan wel "ik moe" zijn, mor "moet em" zou ek toch mè een t schrijve.

Aanw. vnw.:
*Zelfstandig gebruikt (pure gok)
-> 'k zou ni te veul dinges hier plötse wor a' ge ni' zeker van zij, en a' ge wel zeker genoeg zè mor ni 100% zou ek zeker ni in et titeltje zette "pure gok", da straald ni echt veul autoriteit af op deze site;) ge kun et alted anders verwoorde, as ge vind da-g-et er wel inkan zonder nog miër referenses gecheckt te hemme.

Pers. vnw.:
*Onbeklemtoond gij als j(e) wordt eigenlijk ook vermeld.
Onbeklemtoond wij als m' wordt ook vermeld.
-> wer zoe een raar formulering da' ge volges mij beter anders kund organisere/structurere in et gehiël.
Mor 't is inderdaad aardig da "je" zoewel "hij" as "ge" is.
6 oktober 2009, 14:04
Grytolle
Doederik (6 oktober 2009, 13:44)
Was der efkes deur on 't browse, e paar opmerkinge:

Bij werkwoorde:
*wij zijn, wij hen etc. -> volges mij bestò "wij" ni in 't West-Vloms, alliën in 't Limburgs en in et Antwerps.
Mynder, wyder, wunder enz.
moet idd ne samengestelde vorm zijn, of op w of op m

Lidwoorde:
*e[en] e(en) e(en) -> zedde daar zeker van? Lekt mij een raar verdiëling.
tamelijk..zo heb ik 't hoofdstuk begrepen in TiSL en 't lijkt me ook logisch

Lidwoorde:
*Bij verwijswoorden duiken ook heel wat fouten op bij jongere sprekers (net zoals in de rest van Vlaanderen): De sterre, ik zien 'em vallen.
-> Mij lek et ni echt noëdig om foute van jonge, AV-beïnvloede kindere te vermelde. Evt. in de grammatica van et AV waar a' dees soort construkses thuishoërd, mor ni bè et West-Vloms dialect. Beter beperke tot wad a' der "echt" West-Vloms is?
Er is een opvatting in zwang da Kustwestvlamingen geen gevoel voor m/v hebben, dus vandaar da 'k daar telkens op terugkom

Lidwoorde:
*Mijn broek is vuil; 'k moed 'em wassen.
-> is hier een goej rede om moed 'em te schrijve en ni moet? Bè mij wete is den infinitief moetn mè een -t, ni moedn... 't kan wel "ik moe" zijn, mor "moet em" zou ek toch mè een t schrijve.
bij mijn weten is 't d voor klinkers... ik ben ook zeker van 't bestaan van "moede" waar da "moe je" ni gebruikt word.. den infinitief is normaal gezien "moen" denk ik

Aanw. vnw.:
*Zelfstandig gebruikt (pure gok)
-> 'k zou ni te veul dinges hier plötse wor a' ge ni' zeker van zij, en a' ge wel zeker genoeg zè mor ni 100% zou ek zeker ni in et titeltje zette "pure gok", da straald ni echt veul autoriteit af op deze site;) ge kun et alted anders verwoorde, as ge vind da-g-et er wel inkan zonder nog miër referenses gecheckt te hemme.
ben vergeten om het amemdement terug te markeren als "draft" :P

Pers. vnw.:
*Onbeklemtoond gij als j(e) wordt eigenlijk ook vermeld.
Onbeklemtoond wij als m' wordt ook vermeld.
-> wer zoe een raar formulering da' ge volges mij beter anders kund organisere/structurere in et gehiël.
Mor 't is inderdaad aardig da "je" zoewel "hij" as "ge" is.

9 oktober 2009, 13:29
Doederik
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=IS2G7UGC
10 oktober 2009, 18:46
Krommenaas
Als g'ooit een nieuwsbericht wild maken van zoiet, bedwingd u ni he :)
10 oktober 2009, 18:55
Doederik
ok k wist oek ni da'k da kost
10 oktober 2009, 23:16
Krommenaas
thx

nieuws moet ni in 't NL btw, gelijk ge wild.
11 oktober 2009, 12:32
Doederik
nee kdacht kschrijf NL me lichtelijk vlaamsen inslag gelijk (hij) wilt ipv wil, gene zak etc. Wou voor de rest ook ni overdrijve :-)