ook et gents stervend
17 september 2009, 09:58
Doederik
http://www.euro-support.be/tmp/gents/gents.pdf
17 september 2009, 11:02
Krommenaas
Ik heb drie jaar in Gent gewoon en ik heb letterlijk nooit, genen ene keer, Gents gehoord. Ik denk ni da' der nog jongeren bestaan die nog Gents kunnen, 't is daar ook AV meh een Gents accent.

Gij al Gents gehoord Grytolle?
17 september 2009, 14:33
Grytolle
Mss wel een beken in de winkel... veel ouw mensen daar :) 't Is idd allemaal AV

Ik heb wel sinds tweê dagen een mail-kennis die Gents kan spreken.. hoe dad 'em da' geleêrd ee weet ekik ni

A'kik later wa meêr jongeren heb leren kennen, kan ek er hopelijk meêr over vertellen

'k Heb trouwens just een Gentse vormleer geleênd in de bib.. 'k Zal ze gebruiken voôr heêl wa gaten in d'amendementereeks in te vullen.. Diej Gentsprekenden ee trouwens beloôfd van mij te helpen... Hij zal et later allemaal doorlezen en commentaar geven

In diejn boek sta trouwens da Gent altij de meêst integrationalistische stad van Vl is geweest (Groothollands-gezinde, dus), dad heefd verzekers te maken med den teloôrgang van hun taal
17 september 2009, 16:22
Doederik
grytol: beloven
tis gelôven maar beloven
17 september 2009, 18:13
Grytolle
oei :o was er ni van bewust da'k daar ne circumflex zette
18 september 2009, 02:58
Nychus
Gents wordt door de jeugd inderdaad zelden als omgangstaal gebruikt, de passieve kennis is echter nog tamelijk goe bij 20-plussers (ulder ouders klaptegen vaak nog gents). Goe genoeg om de juiste uitspraken te te absorberen. 't es effectief aardig, zelf benne'k nuunt nie in't Gens opgevoed geweest (geen van mijn ouders ws genteneer). Ik e uunt een leraar nederlands g'ad da ne fervente tegenstander was van je/jij (en terecht). De Cyriel Buysse-teksten da'k bij em gezien heb, hebben mijn kennis ferm doen toenemen. 'k heb uek ne nonkel da Gents klapt. Voor de rest: opzoeken, liedsjes beluisteren, fragmenten lezen, taalkamer en gaad azo maar deure. Gelukkig es ter ook goe nieuws, zelfs als 't slecht gaat es de wil er om't aan te leren. Moa positief es het nieuws in alle geval nie.
18 september 2009, 12:05
Krommenaas
iemand meh passieve kennis kan het ni doorgeven aan z'n eigen kinders. eens ge zo'n generatie hebd is d'enige redding dialectlessen op school, en da' zit er ni aan te komen.
25 oktober 2009, 16:03
Trotse_Germaan
Ja et Gents bestaat idd nie onder jongeren, 't is allemaal AV gelijk ge zegt. We hebben wel nog een accentje, de befaamde keel r bv. Gent is ook bekend als linkse stad, dus alles doen wat voor hen vooruitgang is, of progressie, want we mogen nie teveel Germaanse woorden gebruiken he, liefst nie! Da wil dus zeggen zoveel mogelijk doen wa anderen doen, want da is "progressie". Vooral in onzen unief zit et ter tjokvol van. Hollandse taalimperialisten zijn't. Ik weet nie meer wie het was, maar hij zei "Wij Vlamingen hebben wel een taal, maar we hebben gene stijl, dus we moeten best het ABN aannemen", wa bedoelt hij me gene stijl e? Vraag ik me tot nu toe nog altijd af.
25 oktober 2009, 16:10
Grytolle
Welke Germaanse woorden zijn het die ge zôgezegd ni moogd gebruiken? AN-gezindheid houd meêstal wel nen belachelijke schrik in van Franse leênwoorden, ni van Germaanse op zich (wel van dialectismen vaneigens..) Wa' ge bedoeld med da' van op d'unief snap ek ni echt :(
25 oktober 2009, 19:23
Krommenaas
ik ook ni
26 oktober 2009, 09:44
Doederik
Krommenaas (25 oktober 2009, 19:23)
ik ook ni

ik naam oan dat er bedoelde dat de universiteit fan gent in briedplak is foar lju dy't harren oan de hollanners hoerearje?;)
7 november 2009, 13:10
Doederik
Trouwes Grytolle aangezien da' gij iêl "into" Gengs zij, zie' da' ge zeker veul naar Walter de Buck luisterd, a' ge echt goei oud gents wild hore.... kneem aan da ge em al wel kent maar voor de zekerheid
7 november 2009, 13:23
Grytolle
Da rinkeld geên belleke, zal 'kik is opzoeken
7 november 2009, 14:16
Doederik
houdt uwen inbox in de gate
7 november 2009, 16:21
Krommenaas
da's de Gentse Wannes VdV. ik ken er wel gin iên lieke van, alliên z'ne naam
2 december 2009, 19:46
Doederik
Wad authentiek Brussels, nu we toch dialectmuziek aant promoten zijn:
http://www.myspace.com/crejateefcomplot
(gelijk me vader ze vader zen famille ooit gesproke moet hebben)