Een paar meningen uit de Brabants boven-discussie
| 3 september 2009, 18:39
|
Peter Claeys: :- )Dat niemand nog een gemeeschappelijke taal meer kan spreken in Vlaanderen vind ik ook een jammerlijke evolutie. Maar wat dacht u bijvoorbeeld van een algemeen Vlaams (op basis van de tussentaal bvb.)? We hoeven toch niet persé een taal spreken die ontwikkeld is vanuit het Noord-Hollands? Sinds we niet meer met zijn allen naar de Nederlandse televisiezenders kijken klinkt het Algemeen Nederlands ons nogal onnatuurlijk, afstandelijk en hard. Op 28 augustus 2009 omstreeks 08u56, zei Steven Temmerman: Ik snap het probleem wel. Je kan de taalsituatie in Vlaanderen niet in de verste verte gaan vergelijken met die in Engeland, Frankrijk of Duitsland. Wij zitten in een erg kwetsbaar taalgebied, de Engelstaligen, Franstaligen en Duitstaligen niet. En in een kwetsbaar taalgebied, waar je met veel anderstaligen (dikwijls uit een internationaal belangrijker taalgroep) geconfronteerd wordt, heb je er alle belang bij standaardtaal te hanteren, geen dialecten of een tussentaal, die eigenlijk niets is. Als de Franstaligen in de Vlaamse Rand weigeren zich aan te passen vanwege het Verkavelingsvlaams, ik zeg wel vanwege het Verkavelingsvlaams (niet het Nederlands), kan ik ze eigenlijk niet volledig ongelijk geven. Je kan van anderstaligen in Vlaanderen verlangen dat ze zich integreren door standaardtaal te leren, maar dan moeten wij zelf ook standaardtaal praten. Onzin da de taalsituatie kwetsbaarder zou zijn Ge kund van hun verwachten da' ze Vlaams leren als hun de kans word aangeboden Op 30 augustus 2009 omstreeks 09u57, zei Franck Pastor: Om een dialect te leren heeft je twee dingen nodig: 1) ter plaatse leven, en 2)veel tijd. Dat heb ik niet. Ik woon nu in Doornik, en vroeger in Brussel, waar weinig mensen Nederlands spreekt, laat maar dialect. Om met Vlamingen te communiceren kan ik alleen gebruiken de taal die men mij de VUB en Assimil geleerd heeft: het Algemeen Nederlands. Sorry, maar als een buitenlander op bezoek in Vlaanderen een Vlaming aanspreekt in het AN, verwacht hij dat die Vlaming uit pure hoffelijkheid in het AN antwoordt… Tenzij hij geen zin heeft in met een buitenlander te communiceren!!! Goe voorbeeld van slechte attitude, aangezien het wrs helemaal geen dialect was Op 28 augustus 2009 omstreeks 11u21, zei Robert Vanden Berghe: Waarom wilt u dan die 'lelijke Hollandse importtaal' nog gebruiken om op dit forum te verschijnen? Schrijf dan in uw tussentaaltje of uw dialect. Ook een staaltje van Vlaamse schijnheiligheid en boertig anti-'Ollander' syndroom. Zielig... Aan dad argument maken we in elk geval een einde :p Op 28 augustus 2009 omstreeks 12u46, zei Daquan Quartermaine: U bent duidelijk niet onder de indruk van het Nederlands zoals dat in Nederland gesproken wordt. Helaas bevindt Vlaanderen zich in eenzelfde positie als Engeland - het is allang geen baas meer over eigen taal. De Nederlanders (metafoor: Amerikanen) beheersen de taal en dat zal zo blijven. Wil Vlaanderen niet meegaan in de Nederlandse ontwikkeling van het Nederlands, dan zal het kleur moeten bekennen en moeten verklaren dat de nationale taal van Vlaanderen Vlaams is. Het 'polderHollands' zoals u het noemt, noemt zichzelf Nederlands. Hier geldt het recht van de sterkste. Om verwarring te voorkomen moet Vlaanderen dat label afdoen. idd |
| 4 september 2009, 12:45
|
| De link nog is. Der staan toch ook vrij veel positieve reacties in. The times they are a-changing. |
| 4 september 2009, 13:05
|
| idd :) |