Voorwerpsvormen
pag. 1 2
20 augustus 2009, 13:25
VlaamseTaal.bot
Dezen draad is aangemaakt voor discussie over het artikel Voorwerpsvormen.
20 augustus 2009, 13:25
Kletskop
haar of heur? of allebei?

'k denk da heur in de categorie algemene dialectwoorden valt.
20 augustus 2009, 13:42
Doederik
Beschaafd AV haar, sterker locaal gekleurd (A)V heur... in Antwerpe zal niemand in AV heur zegge, maar in de provincie wel denk ik
20 augustus 2009, 13:45
Grytolle
heur lijkt me vermeldenswaardig, aangezien het algemeen dialect is én veel gebruikt is in geschreven Vlaams (hoe klein van omvang die cathegorie ook zij :P)

allebei dus
20 augustus 2009, 14:28
Kletskop
klop et da' dad een algemeen dialectwoord is? ik weet da' Vermandere het gebruikt.

'k zal haar gebruiken in de tabellen en heur vermelden als alternatief.
20 augustus 2009, 14:40
Grytolle
Antw: overal heur, een plaats heir
Brab: overal heur, een plaats heir, een plaats our
Limb: bijna overal heur
OostVl: bijna overal heur
Wvl: bijna overal heur

geen enkel plaats waar da 't meer op haar lijkt tenminste
20 augustus 2009, 20:36
Doederik
heel algemeen dialectwoord, de voorkomsten van "heir" is alleen in die gebieden waar men ook put als pit en geur als geir uitspreekt, en ne muur ne mier is

ook nog lang gebruikelijk in ouder standaardnederlands in 16de en 17eeuw enzo, nog in de uitdrukking heur haar nu
21 augustus 2009, 18:33
Krommenaas
wa meh 'em als gereduceerde vorm?

w'hebben 'em daar ni' gezien

en wa meh hen? word ni gebruikt in 't Vlaams denk ik?
21 augustus 2009, 18:39
Grytolle
Krommenaas (21 augustus 2009, 18:33)
wa meh 'em als gereduceerde vorm?
wad anders? is 'er ooit e verschil in uitspraak tussen het 'em van "zegd 'em" en da' van "ik slaan 'em"?

en wa meh hen? word ni gebruikt in 't Vlaams denk ik?
kweeni wad er allemaal gebruikt word van hen/hun/ze, maar ik herken "hen" vooral als "hebben" in ne vlaamse context
21 augustus 2009, 20:29
Doederik
limburgs hun, antwerps en omstreken hun, maar in de ander dialecten iig is er ier ook meestal ne -lie/-le/-lder-vorm.

Limb/Antw hun
Prov Ant (kempen) hölle
Vl Brab heule (beide <heurlie)
Wvl. en Ovl hulder, door ni-uitgesproken h identiek aan ulder (jullie?)
Wvl ook hunder, nunder, nulder meh bijgevoegde n- (edit: mss om et verschil meh 'jullie' groter te make)
22 augustus 2009, 10:05
Krommenaas
maar we kunnen dus stellen da 't in 't AV altijd hun is en da hen ni besta?
22 augustus 2009, 11:43
Doederik
peizek wel
22 augustus 2009, 13:00
Grytolle
vrouwelijk z(e) ontbreekt, wrs te plaatsen als gereduceerde vorm (dan moette 'r natuurlijk ergens over uitweiden da "haar" nauwelijks gebruikt word om naar zaken te verwijzen (ze+die) en da "ze" ni zo supergebruikelijk is om naar een vrouw mee te verwijzen)
22 augustus 2009, 15:25
Krommenaas
done, daar had ek zelf ni aan gedacht.
22 augustus 2009, 16:09
Grytolle
In bijna alle Vlaamse streektalen wordt overigens de vorm heur gebruikt i.p.v. haar, maar in het algemene taalgebruik jammer genoeg niet.

Misschien ook erbijzetten da we 't tóch als volwaardige schrijftaal beschouwen, meh ne link naar de pagina meh dialectvormen
27 augustus 2009, 13:46
Kletskop
artikel is volledig
27 augustus 2009, 16:14
Grytolle
goe' gedaan
18 juli 2011, 14:51
Doederik
"hun" in het zuidnederlands:

http://flic.kr/p/a4LPAH

BLAUW: hun (hön, hönne, hin, hen); NL en BE Limburg, (R)andtwerpen, Vlaams Brabant tot en met Leuven. Elders nog wa verdwaalde gevallekes.

LICHTGROEN: heur, den oorspronkelijke vorm
(DONKERGROEN: d'r, de gereduceerde vorm daarvan, ook in Holland nog heel gebruikelijk (ja ook in't meervoud); weinig op de kaart want vooral als zwakke vorm in het heulie-gebied niet aangegeven)

de 'gelede' vormen met -lie, -le:
GEEL: heulie (hullie, höllie, hölle, heule); heurlie/-e met r zelden
(ORANJE: heu(r)lui, zld)
(GRIJS: zijlie (zullie, zöllie) uit het onderwerp ook naar de voorwerpsvorm versprongen; vooral Noord-West-Brabant; idem ZWART en WIT zulder en zider)

ROOD: hulder (hijlder)
(ORANJE: höjer (hèjer, hèùr, hèèr) < höljer, hölder)
PAARS: hunder, onduidelijk verspreid in West-Vlaanderen als concurrent van hulder
DONKERROOD: nulder, Westhoek en FR-Vlaanderen

(LICHTBLAUW: hunlies, slechts 1x in Limburg)
20 juli 2011, 09:54
Krommenaas
wa gebruiken ze in het rooie gebied dan voor 2e persoon meervoud?
20 juli 2011, 11:04
Doederik
Ook ulder :P
Toch in Oost-Vlaanderen en Zuidoost-West-Vlaanderen (dus overal waar ze 'gulder' zeggen.)

Dus ja, in't Oost-Vlaams klinken zowel 'jullie' als 'hun' als ulder.

In't West-Vlaams is't junder (denk ik), dus dan is er e verschil tussen junder en ulder/under.

Maar da probleem van samenval hedde ook in zekere mate in 't Brabants, overal waarda "jullie" gölle of göllie (evt gullie) is, ipv gijle of gelle, en waar de h van hullie/hölle ni wordt uitgesproken, is er dus ook da probleem. want daar klinkt dan ook Antwerps 'olle' as ölle, ullie enz.
(Ik denk da daarom just in da gebied veel zöllie/zullie in de plaats van hullie begint te komen om't onderscheid te maken.)

'k Zou denken da dees exact de reden is waarom da ge in't Verkavelingsvlaams van alle provincies bekan alleen nog maar 'hun' hoort? Of ik hoor toch weinig Oostvlamingen 'ulder' zeggen voor 'hun' maar mss ken ik er te weinig.
(mss minder westvlaanderen)
pag. 1 2