Werkwoorden - OTT
| 20 september 2009, 16:29
|
| eigenlijk vind ek et schoner om "hij wild der niks aan doen" te schrijven om d'apostrof te vermijen veur 'em is zo'n oplossing uiteraard ni mogelijk, aangezien da tem ni' gangbaar is, dus daar vind ek een vrijwillige -t wel okee |
| 20 september 2009, 17:43
|
| @Grytolle (20 september 2009, 16:29) eigenlijk vind ek et schoner om "hij wild der niks aan doen" te schrijven om d'apostrof te vermijen
da's exact wa 'k altijd doen, ook op a.be |
| 21 september 2009, 20:25
|
Grytolle (20 september 2009, 13:42)
-g- heed een opmerking nodig over z'n algemeenheid in 't Verkavelingsvlaams (en mss ook over z'n verspreiding in de dialecten)
heb er toch maar al bij gezet da' d'algemeenheid ervan ter discussie sta. |
| 3 oktober 2009, 10:27
|
| Om nog is terug te komen op het idee om de werkwoorduitgang -d enkel als -d te schrijven als 'em als [d] uitgesproken word: ik heb ondertussen gemerkt dad het veel moeilijker is om zo te schrijven, het is dus alleen gemakkelijker voor de lezer. Ik zal het dus enkel gebruiken in teksten die bedoeld zijn voor 'buitenstaanders'. Wrschl ook in m'n romantaal. Maar dus ni in voorbeelden in de sectie grammatica. Over de sectie teksten twijfel ek nog, misschien sommige teksten zoda we die van daar kunnen copy pasten voor gebruik elders. |
| 3 oktober 2009, 14:26
|
| -d is idd et gemakkelekste. |
| 15 augustus 2010, 18:15
|
| Onder 13.3.4 staat: "In de gevallen waarin de gewone werkwoorden een uitgang -d of -t krijgen de athematische werkwoorden de bijzondere uitgang -[d], die ook voorkomt in de woorden da[d] en wa[d]." Deze zin klopt ni echt.. Der zou twee keere "krijgen" moete staan veronderstel ek. |
| 15 augustus 2010, 18:16
|
| Da was kik, weeral ni automatisch aangemeld :) |
| 21 augustus 2010, 11:59
|
| verbeterd, danke |
| 24 juni 2011, 13:37
|
| "ik doe(n) het", volgens RND http://flic.kr/p/9WoHUh (rood = ik doen et, groen = ik doet et/doed et, rest = ik doe 't, doewet, doejet, doeget enz); mankeer nog grote delen van NNL) |
| 24 juni 2011, 13:46
|
| strookt goe meh ons ander bevindingen (y) |
| 27 juni 2011, 19:56
|
| nice! |
| 18 juli 2011, 14:58
|
| Ik ben vs ik zijn: http://flic.kr/p/a4LNa6 de opgevraagde zin was "Ik ben blij dat ik niet met hun meegegaan ben"; met 2x "ben" erin dus. GEEL: ik ben (bè, benne, bin(ne), bun, bunne) ROOD: ik zijn (zen, zij, zè) ORANJE: twijfel tussen beide; meestal "ik ben blij", maar wel "dat ik meegegaan zijn"/'zijn meegegaan' in dezelfde zin (zelden "ik zijn blij...meegegaan ben). Waarschijnlijk "ik ben" omdat het direct achter 'ik' komt, dus dat men oplettender is om de 'goeie' vervoeging te gebruiken, maar als het meer achteraan in de zin staat let men minder op en zal eerder de spontane vorm 'zijn' gebruiken zonder te 'verbeteren'? 't Is maar mijne gok. Het grootste deel van het Brabants "zijn"-gebied (behalve Oost-Brabant achter Leuven; ook zelden in WVL) is gedeeltelijk aangevreten door dit fenomeen van vermenging van ik ben en ik zijn. |
| 18 juli 2011, 15:04
|
| durf je/durfde: http://flic.kr/p/a4PEgY BLAUW + boven de blauwe lijn: durf jij/durvie evt. durf gij, zonder uitgang dus ORANJE: durf je gie, combinatie van de AN-vorm en verdubbeling met gij. ROOD: durfdzje, in de Vlaanders met verdubbeling durfdje gie, in Limburg durfdjie GEEL: durft gij rond Tienen, waar het dus ook 'gaa(t) gij' enz. is GROEN: durfste en varianten met -st/'du' KLEURLOOS onder de blauwe lijn: durfde gij |
| 11 oktober 2011, 15:37
|
| Ik heb kik eigenlijk nooit geen problemen gehad met d/t-regels als ik Nederlands schrijf, mor de lesten tijd merk ik constant da kik ook in den OTT de Vlaamsen DT-regel toepas, da 'k eigentlijk bekan altijd een D schrijf zelfs in 't ABN :P |