De trappen van vergelijking
| 29 juli 2009, 21:35
|
| Dezen draad is aangemaakt voor discussie over het artikel De trappen van vergelijking. |
| 29 juli 2009, 21:38
|
| Weinig over te discussiėren denk ik. Voor de vergelijkenden trap geld wellicht hetzelfsten als voor d'adjectieven op -er (proper, donker, ...): d'alternatieve verbuiging in de meeste streektalen maar in AV zowel d'alternatieven als de standaardverbuiging. Moeten misschien is voorbeelden bekijken. Voor den overtreffenden trap heb ik voorlopig de benaming "Superlatiefverbuiging" van Grytolle overgenomen, goe' gevonden. |
| 29 juli 2009, 21:47
|
| Dank u :) Weten we zeker da -e(n) ni' (systematisch) voorkomd bij vrouwelijke/meervoudige? Ik weet da we 't daar is over hadden, ma 'k kan me ni herinneren of we tot een conclusie waren gekmen |
| 4 augustus 2009, 14:29
|
Weten we zeker da -e(n) ni' (systematisch) voorkomd bij vrouwelijke/meervoudige? Ik weet da we 't daar is over hadden, ma 'k kan me ni herinneren of we tot een conclusie waren gekmen
als ge 't over de vergelijkenden trap hebd: gewoon hetzelfde verhaal als d'alternatieve verbuiging, wie die gebruikt zal z'hier ook gebruiken, anderen ni. |
| 6 augustus 2009, 11:51
|
| is het "hij is het kleinst" of "hij is het kleinste"? ik zou het laatste zeggen maar weet ni hoe algemeen dad is. 't is maar om te weten of de vorm op -st (zonder e) voorkomd of ni. |
| 6 augustus 2009, 13:44
|
| in spreektaal meestal zonder -e, in formele taal meestal zonder maar kdenk da oficieel alletwee moge |
| 6 augustus 2009, 16:47
|
| in AN moet het in dees voorbeeld altijd zonder denk ik. maar g'hebd "hij is het kleinst" en "hij is de kleinste" |
| 6 augustus 2009, 16:52
|
| artikel geschreven, pls check |
| 6 augustus 2009, 18:02
|
| 5.3 Onregelmatige trappen van vergelijking Bij bijvoeglijke naamwoorden op -cht valt de eind-t van de stam weg in de overtreffende trap: o dicht - dichter - dichste o zacht - zachter - zachste o slecht - slechter - slechste ...gaan we ook "angsschreeuw" schrijven? tis in elk geval geen verschil med het AN |
| 6 augustus 2009, 18:42
|
| is da ook AN? ik zou in AN altijd elke letter uitspreken, maar da's misschien hypercorrect. denk wel da' de meeste Vlamingen da' zouden doen. maar was zowiezo aan 't twijfelen aan dees, kan 't misschien gewoon vermelden als nen uitspraakregel (dus ni weergeven in de spelling). angsschreeuw zou ek nooit zeggen btw en is me nog nooit opgevallen dad iemand da' zegd, behalve Steve Stevaert misschien :) |
| 6 augustus 2009, 21:47
|
| gewoon die -t altijd schrijve, t is ook ni omda sommige mense "hollands" als "ollans" uitspreke zonder -d-, of rechs ipv rechts, da' we da in een geaccepteerde vlaase spelling kunne. ik zeg ook "hij dringt" ipv hij drinkt, mor da kunde ni echt schrijve. Gewoon als uitspraakreegl vermelde dus. we moete wel op de gesproke taal ons basere maar daarom ni alles fonetisch gaan opschrijve, de samenhang tusse de verschillende woorde mut wel enigszins duidelijk blijve. (vgl regenworm want < regen. maar eigelijk noemt da ne pier uiteraard;)) En volges mij em ik et woord "angstschreeuw" nog nooit in spontane vlaamse taal gehoord, dus over de uitspraak daarvan valt ni veel te zegge. zou et eerder omschrijve me ne schreeuw van angst oid. nog zon voorbeeld da we optschool leerde da' ge volges de AN-regels herfstblad as "herfs-blad" mut uitspreke, mor uitgezonderd in de les Nedrlands em ik persoonlijk nog nooit iemand et woord herfstblad in de mond hore neme. Ik zou et int nederlands ook wel me -t- uitspreke. |
| 6 augustus 2009, 22:01
|
Krommenaas (6 augustus 2009, 18:42)
is da ook AN?
Yup, krijgen we hier verplicht te leren aan d'uniefen m'n voorbeeld was ook zo een da 'k van buiten heb moeten leren voor het princiep t'onthouden 8) |
| 6 augustus 2009, 23:08
|
| da stuk geschrapt |
| 15 oktober 2009, 21:25
|
| Er staat een foutjen op, het is, deze weg is de kortsteN! Weg is mannelijk, ge zegt ne weg en nie een weg. |
| 15 oktober 2009, 23:09
|
| weg is idd mannelijk maar ik zou daarom ni de kortsten zeggen meh eind-n. gij dus wel? of wilde die enkel noteren? van waar zijde btw? |
| 16 oktober 2009, 01:03
|
| (vgl zelfstandig gebruik in 't amendement over 't westvlaams) |
| 1 december 2009, 10:55
|
| hoi |
| 1 december 2009, 10:56
|
| hoi wie ben jai?:D |
| 18 december 2009, 20:15
|
Krommenaas (15 oktober 2009, 23:09)
weg is idd mannelijk maar ik zou daarom ni de kortsten zeggen meh eind-n. gij dus wel? of wilde die enkel noteren? van waar zijde btw?
Vanavond meerdere keren op een rij gehoord van Leen heur moeder (die een heel stuk dialectaler klapt als de rest van 't gezin) |