Herman boel
28 juli 2009, 22:38
Grytolle
http://hermanboel.eu/taal_vl-ned.htm

http://hermanboel.eu/taal_algned.htm

http://hermanboel.eu/taal_vl-tr.htm
28 juli 2009, 23:11
Krommenaas
zelfde persoon van http://www.vlaamsetaal.info/

waar een Vlaams word beschreven meh' genitieven en zo, diej mens is persies al een paar eeuwen ni meer buiten geweest :)
28 juli 2009, 23:15
Grytolle
nee, da was toch in da' geval diejen andere, herman heefd immers zelf ni da manifest geschreven :)
29 juli 2009, 08:02
Herman
Het Vlaams Manifest (www.vlaamsetaal.info) is inderdaad niet door mezelf geschreven (al heb ik hier en daar wel de taal licht aangepast omdat ze soms nogal oubollig was geschreven), maar wel door Charles Vanderhaegen.

Ik ga ervan uit dat jullie zich volledig kunnen vinden in de tekst, ook al wijkt de voorgestelde grammatica sterk af van wat jullie voorstellen (en eerlijk gezegd, ik kan me ook niet volledig vinden in de daar voorgestelde grammatica, maar zoals gezegd, het is niet mijn tekst).

Kunnen we de handen in mekaar slaan?
29 juli 2009, 08:49
Krommenaas
Hallo Herman,

Ik weet het zenne, ik ken Charles Vanderhaegen nog van vroeger :) Doet 'em de groeten van Filip Camerman.

Ons uitgangspunten staan beschreven in dees basisprincipes, als g'u daarin kund vinden kunnen we zeker samenwerken! 't Zou mij eerlijk gezegd wel verbazen, want ik zien weinig overeenkomsten meh wa' der op uwe site sta.
29 juli 2009, 09:02
Herman
Ik zie niet meteen grote verschillen:

Vlaams Manifest: een manifest ter verwezenlijking vaneen Vlaamse standaardtaal voor alle Vlaamse contreien.

vlaamsetaal.be: Wij willen dit proces aanmoedigen en versnellen door de stap van spreektaal naar schrijftaal te zetten en door naar beste vermogen vooruit te lopen op de natuurlijke evolutie van de Vlaamse taal.

Wat is het verschil?
29 juli 2009, 11:02
Krommenaas
Wel, als ik de gelinkte principes nummer van 1 tot 5:

1) wij beschrijven d'hedendaagse informele algemene omgangstaal in Vlaanderen - dus vormen gelijk "kunde gij", "nen", "boekske", ... . op vt.info zien ek een archaïsche, zeer formele taal die mij verre van algemeen lijkt en eigenlijk weinig Vlaams.

2) wij verdedigen onze zaak los van het Vlaams-nationalisme (zonder voor of tegen te zijn). op vt.info is Vlaams-nationalisme duidelijk den belangrijksten drijfveer. ik heb daar zelf geen bezwaar tegen maar het kan alleen maar voor versplintering zorgen; Belgicisten kunnen evengoe pro-Vlaams zijn (en Vlaams-nationalisten zijn bijna altijd anti-Vlaams op taalgebied).

5) wij willen uit puur pragmatische overwegingen de Nederlandse spelling zo veel mogelijk handhaven, op vt.info lijkt het de bedoeling ze zoveel mogelijk te veranderen ("En reezhiemênt soldaaten gaat voorbei"). hetgeen ook botst meh 4).
29 juli 2009, 11:10
Grytolle
't Is nu wel nen tijd geleden da 'k het Vlaams manifest doorlas, maar voor zover ik me kan herinneren was d'ideologie edezelfde (de opiniestukken en de schets van de geschiedenis vond ik heel goed geschreven enzo). 't Verschil is volgens mij dat wij een bestaande taalvariëteit tot uitgangspunt hebben genomen, terwijl Charles volgens mij eerder zelf de knopen heefd proberen doorhakken helemaal zonder een richtsnoer te hebben gevonden in 't echt leven (wa' de grammatica betreft dan... de woordeschatverschillen heefd 'em zeker ni' zelf gevonden, ook al zijn er veel van uitgewist door verder verhollandsing of in een enkel geval doorda' ze eigenlijk ni algemeen waren toen dad 'em z'opschreef)
29 juli 2009, 11:22
Herman
1) Dat klopt en heeft alles te maken met de leeftijd van de persoon die de tekst schreef. Maar het basisprincipe blijft hetzelfde uiteraard: een Vlaamse standaardtaal

2) Dat komt hoofdzakelijk omdat de reden waarom er tot op heden geen geschreven Vlaamse standaardtaal bestaat, een politieke reden is.
Overigens is taal cultuur en cultuur is altijd een beetje politiek (is alles niet politiek?).
Ik onderschrijf jouw stelling echter in deze.

5) De schrijfwijze in vt.info is een 'voorstel' - verre van een definitieve keuze. En zoals ik eerder al schrijf, ben ik daar ook geen voorstander van.
Het bewijst alleen dat je met een standaardtaal alle kanten uit kan, maar dat je eerst een keuze zal moeten maken. Ik heb er geen enkel probleem mee om de spellingswijze in vt.info te verwerpen ten voordele van een andere die mogelijk makkelijker te verwezenlijken zijn.

Kortom, wat op vt.info staat zijn wat mij betreft geen 'wetten' of onveranderlijke zaken... Ik heb vt.info ooit on line geplaatst om de discussie te kunnen losweken, om een aanzet te kunnen geven, enz. Kortom, precies wat jij hier beoogt, veronderstel ik.

Misschien moet ik maar een extra opmerking plaatsen op de hoofdpagina van de webstek en verwijzen naar jouw initiatief (en jij kan hetzelfde doen)...