Lidwoorden
pag. 1 2 3 4
17 juli 2009, 21:09
VlaamseTaal.bot
Dezen draad is aangemaakt voor discussie over het artikel Lidwoorden.
17 juli 2009, 21:14
Krommenaas
de vormen staan der al op

1) in hoeverren is de vorm "e" algemeen Vlaams? vermelden we e[en] als de standaard voor onzijdig, of een?

2) in hoeverre zijn de volgende bijzondere manieren om een bepaald lidwoord te gebruiken AV?
* bij mannelijke voornamen: de Mark, den Dirk
* bij dagen van de week: de maandag, den donderdag
* bij sommige sportploegen: den Anderlecht, den Beerschot
+ zijn der nog?
17 juli 2009, 21:14
Grytolle
vorige discussie: of we "een" moeten vermelden als meervoudig lidwoord, in z'n beperkt gebruik
17 juli 2009, 21:18
Grytolle
Krommenaas (17 juli 2009, 21:14)
1) in hoeverren is de vorm "e" algemeen Vlaams? vermelden we e[en] als de standaard voor onzijdig, of een?
moeilijk om na te gaan zonder e groôt corpus : m'ne gok is da een gewôner is
2) in hoeverre zijn de volgende bijzondere manieren om een bepaald lidwoord te gebruiken AV?
* bij mannelijke voornamen: de Mark, den Dirk
beperkt tot antwerps, denk ik ergens gelezen te hemmen, we zouden is moeten checken of da overgenomen word door anderen
* bij dagen van de week: de maandag, den donderdag
Wanneêr word da gebruikt?
* bij sommige sportploegen: den Anderlecht, den Beerschot
geên idee
+ zijn der nog?
* datums: den 13e november, etc
* koningen: Albert den tweêde
17 juli 2009, 22:01
Doederik
1) ik denk et ni. zelfs in t aentwaerps verdwijnet stillekesaan, ik denk da AV alleen maar een heeft. (mss soms wel 'e' waardaget gemakkelijker klinkt, maar dan etzelfste voor et vrouwelijk)

2) volges mij ni beperkt tot Antw, ik hoor et overal, volges mij is da van "beperkt tot antwerps" zo'nen typische commentaar van vlaams-§haters. misschien da et ni in alle dialecte voorkomt maar wel vrij wijd verspreid naar mijn gevoel

dage vd week: den dinsdag wel, een dinsdag ni

den anderlecht, den beerschot: kdenk et wel. Bij beerschot uiteraard wel aangezien da een antw. ploeg is, dus de meeste supporters zulle wel uit de streek kome zeker
17 juli 2009, 22:23
Grytolle
Doederik (17 juli 2009, 22:01)
2) volges mij ni beperkt tot Antw, ik hoor et overal, volges mij is da van "beperkt tot antwerps" zo'nen typische commentaar van vlaams-§haters. misschien da et ni in alle dialecte voorkomt maar wel vrij wijd verspreid naar mijn gevoel
't Hoefd ni voor te komen in andere dialecten, ma 't moet wel graag vrij veel voorkomen in 't Verkavelingsvlaams - anders is 't eêrder ne welkomen dialectinvloed dan al algemeên geworden Vlaams

dage vd week: den dinsdag wel, een dinsdag ni
bij den dinsdag hoord wrs nen dinsdag :P maar wanneêr zouden dieje vorm/die vormen gebruikt worden?
18 juli 2009, 03:40
Doederik
nee ne vrijdag, nen destag komt in dialect ni voor, t is altijd et onzijdig lidwoor§d i§n dees situatie (ee§n de§stag, e vrijdag)
18 juli 2009, 15:02
Krommenaas
Doederik (18 juli 2009, 03:40)
nee ne vrijdag, nen destag komt in dialect ni voor

turlk wel: zulle w'is afspreken oep ne vrijdag? maar da's analoog aan NL dus ni wa' ge bedoeld wrschl.

t is altijd et onzijdig lidwoor§d i§n dees situatie (ee§n de§stag, e vrijdag)

in da' gebruik zijn e en een eerder verkortingen van de en den denk ik. alleszins geen AV dus hier onze zorg ni.
18 juli 2009, 20:53
Doederik
Krommenaas (18 juli 2009, 15:02)
turlk wel: zulle w'is afspreken oep ne vrijdag? maar da's analoog aan NL dus ni wa' ge bedoeld wrschl.

idd
23 juli 2009, 16:12
Kletskop
eerste versie gemaakt
23 juli 2009, 16:45
Grytolle
Voor het onzijdig enkelvoud wordt in vele streektalen, en soms ook in het algemeen Vlaams, het lidwoord e[en] gebruikt. Dit heeft de vorm een wanneer het volgende woord met een b, d, h, t of klinker begint, maar de vorm e in alle andere gevallen.

bij de reeks mss uitweiden da limburgers de n weglaten bij b en da de n in zeldzaam bewaard blijfd voor r. Trouwens hebde ni expliciet vermeld da de n bewaard blijfd in dezelfde gevallen bij e[en] en ne[n]

Het bepaald lidwoord de[n] voor mannelijke zelfstandige naamwoorden heeft net als ne[n] de de mannelijke uitgang -e[n].

er is iet mis meh de lesten link hier

voor de rest zoals altijd heel goe geschreven, helder
23 juli 2009, 17:26
Doederik
da de n in zeldzaam bewaard blijfd voor r.

-> dees lekt mij een vrij locaal peperkt en verdwijnend (toch bij ne) verschijnsel
23 juli 2009, 18:26
Grytolle
wa 'k bedoel is dad 'er zô weinige variatie besta da we ze zonder problemen hêlemaal kunnen beschrijven
23 juli 2009, 20:16
Doederik
Ok, 'k docht da' de bedoeling was da m' ons alliën mor oep d' oëdlijne goenge concentreren en dus alles zoe beknopt meugelak zouwen ouwe, zonder in detail te treden over bepaerkte dialectvörmkes. Mor goe da mut de Filip mor zing.
23 juli 2009, 22:30
Krommenaas
nee hoe simpeler hoe beter, varianten alleen beschrijven als ze bvb +20% voorkomen ('k zeg maar iets). [n] voor r heb ik nog nooit gehoord. die limburgse weglating voor b is vermelden waard als da algemeen is, ook in algemeen taalgebruik, maar is me nog nooit opgevallen - zal er op letten.

maar nog is, een amendementenreeks "vergelijking met de Vlaamse dialecten" zou heel tof zijn :)
23 juli 2009, 22:43
Grytolle
okidoki, meh uitzondering ev voor limburgse b laten we 't voor amendementen :p daarbij mss ook [G] (volgens u) en [k] (gevonden bij vermandere a'k et me goe herinner)
23 augustus 2009, 17:03
Grytolle
den dieje
de die

Tenminste Brabants + West-Vlaams
http://vls.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Vormleer_Brugs#Anwiezende_v.C3.B4ornaamw.C3.B4ord.27n.2C_zelstandig_gebruukt
24 augustus 2009, 18:22
Krommenaas
Hij geefd drie vormen: "die / dieënen / dieën'n", dus die, diejn en diejnen. Der sta niks bij over of den uitgang veranderlijk is. Is dus ni echt precieze info.

Maar toch goeie bron, als we hier klaar zijn kunnen we hem vragen om te helpen bij een amendement over Brugs, der zal hier ook veel staan dad hem kan helpen peins ek.
24 augustus 2009, 18:26
Doederik
ge mut er wel rekening mè houwe da Nederlands /ie/ in 't Brugs dikkels iê/ieë wörd uitgesproke, vgl woordjes in ander categorieje. Dus dan gewoën die/dienen?
24 augustus 2009, 19:27
Krommenaas
wa sta' dees te doen bij lidwoorden btw?

-> aanwijzende vnw
pag. 1 2 3 4