Andere verbogen woorden
pag. 1 2
| 2 november 2009, 16:37
|
| (de)zelfste ipv (de)zelfde, is da iets algemeen in de dialecten? zo ja, is het ook AV? |
| 2 november 2009, 17:20
|
| zjust bedacht: volgend gebruikt ook de superlatiefverbuiging denk ik, maar alleen na een bepaald lidwoord, anders is 't de standaardverbuiging. het enigste verschil zit dus in het onzijdig enkelvoud: * de volgende vrouw * de volgend' organisatie * een volgend huis - het volgenden huis of is het ook een volgenden huis? geld voor nog onvoltooide deelwoorden, maar ni allemaal persies: * het vliegend apeke - het vliegenden apeke? 2e kan ni vind ik * het luisterend oor - het luisterenden oor? 2e kan wel |
| 2 november 2009, 17:44
|
edit: hm of toch ni want het begrip "sterke verbuiging" bestaad al in 't NL en DE zeker?
sterke verbuiging: een groot0 huis, ein großes Hauszwakke verbuiging: het grote huis, das große Haus en ook gebruikt bij: sterk: des konings, des Königs zwak: des graven, des Piloten |
| 2 november 2009, 17:46
|
Krommenaas (2 november 2009, 17:20)
* de volgende vrouw
* de volgend' organisatie
ja* een volgend huis - het volgenden huis
nee, klinkt ni volgens leen, en mij persoonlijk lijk et bizarof is het ook een volgenden huis?
da zou mij écht verbazengeld voor nog onvoltooide deelwoorden, maar ni allemaal persies:
* het vliegend apeke - het vliegenden apeke? 2e kan ni vind ik
* het luisterend oor - het luisterenden oor? 2e kan wel
maar -0 zal zowiezo altijd beter zijn, ook al zijn d'andere bij wijze van uitzondering mss mogelijk voor sommige sprekers |
| 2 november 2009, 17:52
|
| maar we kunnen het dus niet de -en verbuiging blijven noemen want de superlatiefverbuiging zou even goed zo genoemd kunnen worden. we zullen een wedstrijd organiseren om ne goeie naam te bedenken :) het is in het Antwerps alleszins et volgenden uis, 't volgenden oêfdstuk enz..., en 't zou mij verbazen als het ni op z'n minst algemeen Brabants was. misschien vond Leen het raar omda' ge de h van huis uitspraak? dan is het uiteraard het volgende huis. probeerd is meh het volgenden adres. |
| 3 november 2009, 19:44
|
| het regend ni bepaald goei ideeën persies :) how about "de n-verbuiging" - omda 't alleen over het al dan ni toevoegen van de eind-n ga |
| 3 november 2009, 19:57
|
| artikel is compleet heel de sectie Grammatica is compleet champagne! |
| 3 november 2009, 20:38
|
Krommenaas (3 november 2009, 19:44)
het regend ni bepaald goei ideeën persies :)how about "de n-verbuiging" - omda 't alleen over het al dan ni toevoegen van de eind-n ga
ik kom der zelf ni uit of voor mij "et volgend uis" goe klinkt of ni. ik probeer eind-e's bij onzijdige woorden te vermijden (et grote paard) maar af en toe kome ze der toch door. Maar -end(e) woorden zijn te verwarrend as ge der te lank over nadenkt. |
| 3 november 2009, 21:01
|
Krommenaas (2 november 2009, 17:52)
probeerd is meh het volgenden adres.
da ook ni :( ik zal is dienen oostvlaamsen epyh erover vragen, maar die is de leste dagen ni meer online, dus 't kan zijn da'k et weer vergeet... 'k zou ook wel een beke kunnen rondvragen op school |
| 3 november 2009, 22:01
|
Doederik (3 november 2009, 20:38)
ik kom der zelf ni uit of voor mij "et volgend uis" goe klinkt of ni. ik probeer eind-e's bij onzijdige woorden te vermijden (et grote paard) maar af en toe kome ze der toch door. Maar -end(e) woorden zijn te verwarrend as ge der te lank over nadenkt.
hedde geprobeerd meh volgenduis en volgentuis allebei? |
| 4 november 2009, 08:12
|
| volgen[d]uis klinkt heel bizar, wa dan weer aantoond da 't volgenden uis moet zijn |
| 4 november 2009, 09:47
|
| als volgent huis goe klinkt, kan da ook wegens d'ouwe h zijn |
| 5 november 2009, 16:13
|
| Eên antwoord gekregen op de West-Vlaamse wikipedia tot nu toe: Wat wordt de verbuiging van "volgende" in 't onzijdig? "'t volgend uus" (en wordt die d dan uitgesproken als [d] of als [t] voor ne klinker?) of "'t volgenden uus"? "'t volgend vôorstel" of "'t volgende vôorstel"? --Grytolle 4 nov 2009 20:21 (UTC)
:: 't volgend (h)uus ([d] voor klinker), 't volgend vôorstel --Zeisterre 4 nov 2009 22:06 (UTC)
|
| 6 november 2009, 21:23
|
| epyh vond ook da 't 't volgend huis moest zijn |
| 7 november 2009, 11:42
|
| de d voor ne klinker is raar, da suggereerd da' de vorm volgend(e) is maar dad is dus ni. dacht dad alleen de werkwoorduitgang -d en de speciale -d als [d] konden klinken |
| 7 november 2009, 11:52
|
| ik zou "het voglend huis" iig me -t uitspreke |
| 7 november 2009, 12:13
|
Krommenaas (7 november 2009, 11:42)
dacht dad alleen de werkwoorduitgang -d en de speciale -d als [d] konden klinken
volgen => volgendlopen => lopend da is toch de ww-uitgang?:o restant van volgend' is uiterard ook mogelijk, een vroegere -e zou ook een antwerps -e(n) kunnen verklaren mss hang et samen med dees verschil? http://www.vlaamsetaal.be/artikel/139/bijvoeglijke-naamwoorden ..ma da verklaard dan weer ni waarom leen et bizar vind klinken terwijl da 't grootsten huis wel goe klinkt |
| 16 september 2010, 09:22
|
| http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/9329 |
pag. 1 2