Een ouwe beschrijving van de schrijftaalsverschillen Noord/Zuid
| 18 juni 2009, 14:25
|
| http://dbnl.org/tekst/wink002gesc01_01/wink002gesc01_01_0005.htm |
| 18 juni 2009, 17:05
|
| "Geschiedenis der Nederlandsche taal" van J. Te Winkel. Opmerkelijk: oorspr. in 't Duits geschreven. |
| 18 juni 2009, 18:04
|
| oei :P awel da was toentertijd de taal van de taalkunde |
| 19 juni 2009, 14:23
|
| 'k heb ooit gelezen da Duitse taalkundigen Nederlands heel lang als een Duits dialect zijn blijven beschouwen - sommige tot aan WO2. als iemand een bron weet om da te bevestigen zou da nuttig zijn voor propagandadoeleinden :) |
| 19 juni 2009, 15:01
|
| iederwerf? haha. bij middel van? rechtzinnig? ouderling? toevlucht (en vlucht), kamer, wereld zijn voor mij dan wer vrouwleijk terwijl men hier stelt mannelijk int zuidnederlands... me de taal dat hij beschrijft kan ek mij ni echt identificeren, hoewel misschien wel da' toen ook al de vlamingen een soort veel archaischere schrijftaal gebruikten as de hollanders. |
| 19 juni 2009, 17:16
|
| idd de genusverschillen leken me dikwijls raar als curiosa: vlucht en drift allebei vrouwelijk als werkwoordsstam + t, ne regel dieje nu mss compleet verdwenen is Krommenaas (19 juni 2009, 14:23)
'k heb ooit gelezen da Duitse taalkundigen Nederlands heel lang als een Duits dialect zijn blijven beschouwen - sommige tot aan WO2. als iemand een bron weet om da te bevestigen zou da nuttig zijn voor propagandadoeleinden :)
Ik doe terecht het tegenovergestelde >) |