succes?
| 21 november 2009, 17:00
|
| Zijn der eigelijk veel unieke bezoekers op deze site? op antw.be kunde da nog af en toe zien aan anonieme mense da poste op et forum of in de gastenboek, mor ier zied' alliên mor de "anciens" dus ge zie ni echt of er vör de rest nog veul ander mense meeleze... |
| 21 november 2009, 17:07
|
| de voorbije weken gemiddeld 65 unique visitors en 240 pageviews per dag. da's veel minder dan antwerps.be, maar zeker zoveel als toen antwerps.be even oud was. 't maakt me weinig uit, deze site is nog lang ni klaar qua inhoud, en der is nog nergens aandacht voor getrokken. da komd nog :) mijn eigen bezoeken tellen nooit mee btw, maar die van ulle wel. als ge wild geef ik u toegang tot google analytics, dan gade wel een google account nodig hebben denk ik. |
| 21 november 2009, 18:25
|
| die em ek ze :P ff gerecoverd en em blijkbaar zels 2 gmail adresse. en 65/dag is toch al farm, iig meer as da ge der actief zie reagere en meer as ek docht ik tel wslk wel altijd mee vör 2-3 dervan :P |
| 21 november 2009, 18:27
|
| (is "account" ni mannelijk?.. tis ni om u op een eventuele verbuigingsfout te wijzen, tis gewoon da'k nu plots begin te twijfelen) 'k maak mij er idd geen zorgen over da de activeiteit nog tamelijk laag is op deze site :) |
| 23 januari 2010, 21:45
|
| Het gebrek aan succes is te danken aan agressieve taal en hollandsvijandigheid (taalkundig gezien). Verder is de realiteit ook zo dat het 'Vlaams' (dat eigenlijk Brabants is) zeker meer dan voor 90% verstaanbaar is voor Nederlandstaligen. Dit maakt het een dialect en geen aparte taal. Mensen zien dan ook de nood van een splitsing niet. Het Vlaams doet ook 'dialectischer' aan (vorm van de woorden is scherper) en stelt zich nog steeds te rigide op tegenover insijpelende 'hollandismes'. Dat is dus een erg conservatief beeld. Romanticisme zou ons niet ver brengen, en daarom koestert men het Vlaams vooral in kunst en zelden elders, ook psychologisch zo. De Nederlandse standaardtaal is grotendeels Hollands, maar kunstmatig bijgevijld en met voorgangers uit Brabant en Vlaanderen. Tot eind XVIIIde eeuw hanteerden Zuid-Nederlandse (voor 1830) schrijvers ook een schrijftaal die niet echt verschilde met de Hollandse schrijftaal uit de Gouden Eeuw. Lees maar eens bijvoorbeeld teksten van Michiel de Swaen (overduidelijk geen West-Vlaams en zelfs standaardnederlands). Sterker, de radicale roep naar een nieuwe standaardtaal en de verwerping van de vorige maakt dat mensen dialect (is niet hetzelfde als streektaal) als een bedreiging zien, daar waar ze er vroeger tolerant tegenover stonden. In Luxemburg is kennis van het Luxemburgs verplicht voor kinderen, en is het kleuteronderwijs in het Luxemburgs, alsook het vroege lagere onderwijs. Later echter, stapt men over naar het Standaardhoogduits wat dan ook de taal uit de media is. Het secundair onderwijs is in het Frans (maar let wel, Luxemburgers spreken wel Frans, maar zij spreken eigenlijk liever Duits en Luxemburgs). Ik zie niet in waarom wij het Nederlands moeten verwerpen, dat eigenlijk slechts recentelijk min of meer een echte spreektaal is in de Randstad, hoewel er ook nog plat Hollands bestaat dat ervan afwijkt. |
| 23 januari 2010, 23:26
|
Sjarel Gulden (23 januari 2010, 21:45)
Het gebrek aan succes is te danken aan agressieve taal en hollandsvijandigheid (taalkundig gezien).
taalkundige hollandsvijandigheid? :S(dat eigenlijk Brabants is)
schijnargument...ge krijgd min of meer etzelfde resultaat als ge continentaal west-vlaams mengd medAN als als ge brabants en AN mengd.. zeker meer dan voor 90% verstaanbaar is voor Nederlandstaligen. Dit maakt het een dialect en geen aparte taal.
is da criterium inmiddels aanvaard geraakt?Mensen zien dan ook de nood van een splitsing niet.
sommige ni, sommige wel... de grote massa vind taal zowiezo ni zo belangrijk, zolang ze zich ni plots aan ne rigide norm moet houden bvb op school :pHet Vlaams doet ook 'dialectischer' aan
klopt(vorm van de woorden is scherper)
wablief?en stelt zich nog steeds te rigide op tegenover insijpelende 'hollandismes'.
ni echt zo veel meer toch? zelfs een van de meest gestigmatiseerde woorden, leuk, is al gemeengoed in de spreektaalRomanticisme zou ons niet ver brengen, en daarom koestert men het Vlaams vooral in kunst en zelden elders, ook psychologisch zo.
Vlaams word vooral ni gekoesterd omda wie interesse heefd in taal een taalkundige opleiding volgd en daar een in 't ergste geval antivlaamse maar tenminste een pro-grootnederlandse mentaliteit leerdDe Nederlandse standaardtaal is grotendeels Hollands, maar kunstmatig bijgevijld en met voorgangers uit Brabant en Vlaanderen.
En sindsdien grondig verhollandst, ze :p Die bijvijlingen verdwenen allemaal med de spelling vereenvoudigingen en het ontstaan van een Hollandse beschaafde taal waar de schrijftaal zich altijd aan aanpast (ook al loopt ze vaneigens een beke achter)Tot eind XVIIIde eeuw hanteerden Zuid-Nederlandse (voor 1830) schrijvers ook een schrijftaal die niet echt verschilde met de Hollandse schrijftaal uit de Gouden Eeuw. Klopt, maar dat waren nen hele kleine groep die de Hollandse schrijftaal van toen leerden gebruiken. Verschillen waren er echter wel.
Lees maar eens bijvoorbeeld teksten van Michiel de Swaen (overduidelijk geen West-Vlaams en zelfs standaardnederlands).
Zelfs de particularist Gezelle schreef op een manier die op papier Hollands lijkt omdat ze een fonemische spelling gebruiktenSterker, de radicale roep naar een nieuwe standaardtaal en de verwerping van de vorige maakt dat mensen dialect (is niet hetzelfde als streektaal) als een bedreiging zien, daar waar ze er vroeger tolerant tegenover stonden.
Nee :P Zonder dat men zich voor z'n dialect schaamde, was de tussentaal nooit moedertaal geworden van het gros van de jongeren. De dialecttolerantie neemd toe naarmate de dialecten verdwijnen, behalve in gevallen waar men altijd heel fier geweest is op z'n dialect, zoals in West-Vlaanderen. De roep om meer invloed op de standaardtaal is onmiskenbaar. Het enige da wij willen waar er bij anderen ni zo veel sprake van is, is da we da willen doen op meerdere vlakken dan alleen de woordenschat.In Luxemburg is kennis van het Luxemburgs verplicht voor kinderen, en is het kleuteronderwijs in het Luxemburgs, alsook het vroege lagere onderwijs. Later echter, stapt men over naar het Standaardhoogduits wat dan ook de taal uit de media is.
Da's geen slecht systeem. Ook al vind ik da de klassieke standaardtaal zich zou moeten beperken tot erg serieuze programma's gelijk et nieuws. Die moet zich uiteraard ook zo stillekes aan aanpassen aan de gangbare gesproken taalHet secundair onderwijs is in het Frans (maar let wel, Luxemburgers spreken wel Frans, maar zij spreken eigenlijk liever Duits en Luxemburgs).
Da deel lijkt mij niks om over te nemenIk zie niet in waarom wij het Nederlands moeten verwerpen, dat eigenlijk slechts recentelijk min of meer een echte spreektaal is in de Randstad
In heel Nederlandhoewel er ook nog plat Hollands bestaat dat ervan afwijkt
heel lichtjes... in nederland bestaad de variatie eerder uit groepstalen enzo |
| 24 januari 2010, 00:13
|
Het gebrek aan succes is te danken aan agressieve taal
Dat is een van mijn groteteleurstellingen van deze website. |
| 24 januari 2010, 00:16
|
Verder is de realiteit ook zo dat het 'Vlaams' (dat eigenlijk Brabants is) zeker meer dan voor 90% verstaanbaar is voor Nederlandstaligen.
Dat vind ik gewoon onjuist. En van waar haal je dat cijfer trouwens?En als Grytolle net gezegd heeft: er bestaan geen criteria om een taal en een dialect te onderscheiden. |
| 24 januari 2010, 00:26
|
Dat vind ik gewoon onjuist. En van waar haal je dat cijfer trouwens?
En als Grytolle net gezegd heeft: er bestaan geen criteria om een taal en een dialect te onderscheiden.
In het algemeen aanvaarden velen puur wetenschappelijk de verstaanbaarheid als criterium om taal van dialect te onderscheiden (in ons taalgebied wordt onverstaanbare streektaal vaak dialect genoemd, terwijl dialect ook binnen standaardtaal bestaat). Al de rest zijn politieke, culturele, enz... uitingen. Dat cijfer is eigenlijk wat men ziet als verstaanbaar genoeg om over dialect te spreken en niet over taal en ik versta zo goed als alles van een AN-sprekende Nederlander (die sommigen nog steeds als tweede taal spreken hoor! Vooral in het Nedersaksisch gebied). Hoe het officieel geregeld is staat er volkomen los van. Nu, wij verstaan Nederlanders ook zeer goed omdat we het Standaardnederlands aangeleerd krijgen, maar ik omgekeerd verstaan ze ook ons 'Verkavelingsvlaams' (al dan iets minder goed wellicht). |
| 24 januari 2010, 01:08
|
| Dat is allereerst een kwestie van poliliek, pas dan gaat het over taalkunde/verstaanbaarheid. Je hoeft niet verder dan Oost Europa en Scandinavië te gaan om talen te vinden die wederzijds zonder moeite verstaanbaar zijn. Het Noors heeft zelfs twee veel gebruikte schrijfwijzen! Ik vroeg eigenlijk of dat cijfer van 90% een wetenschappelijke bron had. |
| 24 januari 2010, 01:19
|
Grytolle (23 januari 2010, 23:26)
taalkundige hollandsvijandigheid? :S
Zo ervaar ik het toch wel ja.schijnargument...
ge krijgd min of meer etzelfde resultaat als ge continentaal west-vlaams mengd medAN als als ge brabants en AN mengd..
Het is wel zo dat dat mogelijk geschiedkundig gezien Brabantse invloeden heeft ondergaan. Niet geheel fout dus. is da criterium inmiddels aanvaard geraakt?
Het gaat om beschouwing, niet om beslissingen. Zo kan je van het Macedonisch en het Bulgaars ook één taal maken. Of van het Moldavisch en het Roemeens. Enz... Wetenschappelijk gezien kan je die als één taal aanzien.Wat je ermee doet heeft er inderdaad better weinig mee te maken, maar schrik er niet van als sommigen mogelijk Vlaams Nederlands zullen blijven noemen. Zo gaat dat in taalkunde. sommige ni, sommige wel... de grote massa vind taal zowiezo ni zo belangrijk, zolang ze zich ni plots aan ne rigide norm moet houden bvb op school :p
Maar mensen die voelen dat het Nederlands hun opgelegd is heb je blijkbaar ook niet zo veel vandaag de dag.klopt
Ik hecht ook belang aan een daktaal. Dialectische taal is leuk om als hoofdtaal in communicatie te gebruiken. In onderwijs, non-fictie literatuur, e.d. blijf ik een voor een klassieke standaardtaal zoals het Standaardduits dat ook is (niet echt een natuurlijke taal hoor).wablief?
ni echt zo veel meer toch? zelfs een van de meest gestigmatiseerde woorden, leuk, is al gemeengoed in de spreektaal
Germaanse woorden genieten de voorkeur boven Romaanse als het te erg wordt. Nu, zoiets hangt van persoon tot persoon af. Puristen heb je overal en soms ben ik er toch blij voor dat purisme bestaat. Soms vind ik het niet erg om woorden uit een andere taalfamilie over te nemen, maar hoe sommigen tegenwoordig Engels hanteren? Jawaddedadde! :pVlaams word vooral ni gekoesterd omda wie interesse heefd in taal een taalkundige opleiding volgd en daar een in 't ergste geval antivlaamse maar tenminste een pro-grootnederlandse mentaliteit leerd
Op televisie hoor je veel Vlaams. ;-) Verder zijn de AN-gezinden verre van allen Groot-Nederlands hoor. Veel Belgicisten zijn fervente 'jij'-gebruikers. Sterker, als men Vlaams-nationalisten wil belachelijk maken dan spreekt men van 'Vlaams' ipv 'Nederlands' als het over de taal gaat. De AN-sprekende Belgicist Stijn Meuris doet dat vaak in 'Man Bijt Hond'.En sindsdien grondig verhollandst, ze :p Die bijvijlingen verdwenen allemaal med de spelling vereenvoudigingen en het ontstaan van een Hollandse beschaafde taal waar de schrijftaal zich altijd aan aanpast (ook al loopt ze vaneigens een beke achter)
Volgens mij verhollandste ze al vanaf de Gouden Eeuw. De Brabantse vernieuwingen (klinkerverschuivingen) zijn een marginaal Brabants verschijnsel dat van eeuwen geleden dateert.Nee :P Zonder dat men zich voor z'n dialect schaamde, was de tussentaal nooit moedertaal geworden van het gros van de jongeren. De dialecttolerantie neemd toe naarmate de dialecten verdwijnen, behalve in gevallen waar men altijd heel fier geweest is op z'n dialect, zoals in West-Vlaanderen. De roep om meer invloed op de standaardtaal is onmiskenbaar. Het enige da wij willen waar er bij anderen ni zo veel sprake van is, is da we da willen doen op meerdere vlakken dan alleen de woordenschat.
Men schaamt zich vanouds niet om dialect volgens mij. Overigens is het een drogreden aan te nemen dat onze tussentaal een uiting is van particularisme. Immers, in Duitsland spreekt men overal officieuze substandaardtalen die vaak zich gedragen als echte aparte talen die onverstaanbaar zijn met het Standaardduits. Vooral in Baden-Würtemberg is dat het geval.Zelf ben ik ook een liefhebber van regionale talen, vooral wanneer ze inherent aan een streek verbonden zijn, daarom is het goed om ze als museumstukken te bewaren zodat de link met het verleden intact blijft. Da's geen slecht systeem. Ook al vind ik da de klassieke standaardtaal zich zou moeten beperken tot erg serieuze programma's gelijk et nieuws. Die moet zich uiteraard ook zo stillekes aan aanpassen aan de gangbare gesproken taal
Ik ben voor een blijvende diglossie. Daarin verschillen we dus van mening.Da deel lijkt mij niks om over te nemen
Nee, inderdaad. Sommige Waalse nationalisten dromen nog steeds van een twee-talig Vlaanderen en proberen dat historisch te verklaren. Gortig. Alle respect voor dat Frans, maar ons hebben ze al lang genoeg een 'Romaanse' cultuur toegewezen. |
| 24 januari 2010, 09:24
|
elvisrules (24 januari 2010, 00:13)
Dat is een van mijn groteteleurstellingen van deze website.
Waar vinde die agressieve taal behalve in da een artikel van Filip?Sjarel Gulden (24 januari 2010, 00:26)
In het algemeen aanvaarden velen puur wetenschappelijk de verstaanbaarheid als criterium om taal van dialect te onderscheiden (in ons taalgebied wordt onverstaanbare streektaal vaak dialect genoemd, terwijl dialect ook binnen standaardtaal bestaat). Al de rest zijn politieke, culturele, enz... uitingen. Dat cijfer is eigenlijk wat men ziet als verstaanbaar genoeg om over dialect te spreken en niet over taal en ik versta zo goed als alles van een AN-sprekende Nederlander (die sommigen nog steeds als tweede taal spreken hoor! Vooral in het Nedersaksisch gebied). Hoe het officieel geregeld is staat er volkomen los van.
Nee, in 't algemeen beseft men da 't altijd de politiek is dieje de grenzen trekt tussen talen, ten minste tussen talen van dezelfde familieNu, wij verstaan Nederlanders ook zeer goed omdat we het Standaardnederlands aangeleerd krijgen,
Kloptmaar omgekeerd verstaan ze ook ons 'Verkavelingsvlaams' (al dan iets minder goed wellicht).
Dad hangd veel af van hoeveel talent nen bepaalde spreker heefd voor taal |
| 24 januari 2010, 09:42
|
Sjarel Gulden (24 januari 2010, 01:19)
Zo ervaar ik het toch wel ja.
Ik bedoelde da 'k diejen term ni begreepHet is wel zo dat dat mogelijk geschiedkundig gezien Brabantse invloeden heeft ondergaan. Niet geheel fout dus.
Het Verkavelingsvlaams is ni Brabants omda 't Brabantsen invloed heefd ondergaan. Maar mensen die voelen dat het Nederlands hun opgelegd is heb je blijkbaar ook niet zo veel vandaag de dag.
Da baseerde gij alleen maar op uw eigen heel uitzonderlijk gevoel :pZet de televisie op en kijk hoeveel Angelsaksische series we krijgen. Luister naar onze muziekgroepen en kijk in welke taal ze zingen. Wij zijn Anglofiel en de Angelsaksische wereld beïnvloedt ons onbewust het meeste. Vroeger keken we VEEL meer naar de Franse wereld (hoewel sommigen te fanatiek gezien zelfs na de oplegging van het Frans lol) en nog eerder naar de Duitse.
En dan is er koffie..?Germaanse woorden genieten de voorkeur boven Romaanse als het te erg wordt. Nu, zoiets hangt van persoon tot persoon af. Puristen heb je overal en soms ben ik er toch blij voor dat purisme bestaat. Soms vind ik het niet erg om woorden uit een andere taalfamilie over te nemen, maar hoe sommigen tegenwoordig Engels hanteren? Jawaddedadde! :p
Maar 't is ni te erg :p en 't vald ook te betwijfelen of et ooit zo erg was. Die taalzuivering was e prachtvoorbeeld van flauwe muggezifterij.Op televisie hoor je veel Vlaams. ;-)
Da's een koe als een waarheidxdd Verder zijn de AN-gezinden verre van allen Groot-Nederlands hoor. Veel Belgicisten zijn fervente 'jij'-gebruikers.
Ah, klopt, was dieje groep vergeten! Als ge vind da België tweetalig moet zijn, dan wilde dikwijls ook da iedereen goe ABN leerd klappen en dad altijd doen, ipv da de Fransen bruikbaar Vlaams leren ipv Hollandse spreektaalDe Brabantse vernieuwingen (klinkerverschuivingen) zijn een marginaal Brabants verschijnsel dat van eeuwen geleden dateert.
Bij mijn weten heefd men tot nu toe ni kunnen besluiten of de ij en ui in 't Hollands Brabantsen invloed was of niOverigens is het een drogreden aan te nemen dat onze tussentaal een uiting is van particularisme. Immers, in Duitsland spreekt men overal officieuze substandaardtalen die vaak zich gedragen als echte aparte talen die onverstaanbaar zijn met het Standaardduits. Vooral in Baden-Würtemberg is dat het geval.
Ulle tussentaal is gewoon e mengsel van dialect en AN. Niks is natuurlijker, behalve dan da 't AN ne kunstmatige component is |
| 26 januari 2010, 14:41
|
| "museumstukken" zijn per definitie dood, tenzij in de "zologie". dus een erg aangename gedachte vinden we dat hier niet. en 90% verstaanbaarheid durf ik betwisten, misschien zijn vlamen die hun best doen AN te spreken tegen Ollanders gemiddeld 90% verstaanbaar, maar "spontane" vlamingen onder elkaar moette de meeste Ollanders moeite doen om te volgen zenne. Toen ik pas naar Amsterdam verhuisde over een paar jaar dee ik mijn best AN te spreken, me nog wel AVlaams invloeden als gij en -ke enzo en de meeste Nederlanders lieten mij alles 3-4 keer herhalen omda ze der niks van snapten, terwijl AV toch mijn moedertaal is en ik nooit dialect gesproken heb. Zelfs na 3 jaar van uiterste best doen AN te spreken en hollandse uitdrukkingen te gebruiken word ik nog maar 90% verstaan. Ik denk dat van mijn alledaags spontaan vlaams pré-Amsterdam iets van een 55-60% misschien gesnapt werd. Nu zijn Randstedelingen en Amsterdammers misschien iets minder tolerant tegenover taalvariatie en is het in de rest van Nederland wel beter, maar het is toch een indicatie. En over een aantal van die Brabantse klanverschuivingen, onze lange oe, uu en ie die ook echt lang zijn ipv de rest die ze als korte i, u en oe uitspreekt zijn just de oorspronkelijke. eveneens onze scherpe korte i en u. de daling tot é en ù van het standaardnederlands (en nog dieper tot è en ö in het WVlaams) zijn pas recentere ontwikkelingen. Ni da ik ze daarom beter acht, maar zeker ni minderwaardig gelijk gij ze vindt. Een aantal verschillen tussen AN en vlaamse/brabantse dialecten bewaren in het AN oudere/historische vormen, maar in d ander helft van de gevallen is het dialect het oudste en de AN-vorm pas de leste honderd(en) jaren ontstaan. Dus da criterium is zeker geen argument. en de traditionele vlaamsnationalisten/groot-nederlanders gelijk Geert Bourgeouis zijn toch de enigste echte voorvechters van het klassiek gesproken AN in vlaanderen. en zijn taalgebruik is de voornaamste reden dat ik mij constant stoor aan die man. EDIT: en mijne West-vlaamse maat hier die toch ook heel gekuist nederlands spreekt me alleen een WVL accent, wordt door Nederlanders nog minder begrepen as ekik. Hoewel het eigenlijk bijna alleen de westvlaamse uitspraak van de klinkers en van de g zijn die van AVN (algemeen vlaams nederlands) verschillen |