Onderwerpsvormen
| 6 november 2009, 09:56
|
| Het stuk over verdubbeling van den onderwerpsvorm uitgebreid omda 'k m'n schoonfamilie (die denken da ze ABN spreken) veel goei voorbeelden hoorden uitspreken :) |
| 6 november 2009, 10:12
|
| hoever is ze zij? daar heeft 'em hij genoeg van die 2 bedoelde? da soort construxes nog ni tegegekome :) |
| 6 november 2009, 11:56
|
| da lijkt mij echt een spoor van hun oost-vlaams dialectsubstraat... (want die woonden toch in klein Brabant of hoe da' ge 't nu weer noemd?) Ik lees da wel dikwijls als ek med epyh (dienen oostvlaming da'k soms vragen stel) chat, maar 'k heb et nog ni gehoord onder de Oost-Vlamingen hier aan d'unief |
| 6 november 2009, 12:46
|
| kleinbrabant = rond mechele denk ik zolle kome van de denderstreek denk ik edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klein-Brabant_(Belgi%C3%AB) Bornem enz. dus |
| 7 november 2009, 11:50
|
| gehoord van iemand meh roots in Kruishoutem (= Oost O-Vl) die dus AN meend te spreken. verdubbeling bij inversie is iets da 'k ook ni zou zeggen maar da wel correct aanvoeld; als het in ne gewone zin kan waarom dan ook ni bij inversie he. misschien wel enkel vermelden als extra info over verdubbeling, aangezien da ni algemeen is. |
| 9 november 2009, 22:07
|
| Misschien zou de sectie over de inversie van gij uitgebreed moeten worden. Ik weet da '-de [gij]' de "echte" Vlaamse vorm is, maar veel mensen gebruiken nu de vorm '-t ge' en ik denk da da in 't artikel ter sprake gebracht zou moeten worden. bv: zijt ge i.p.v. zijde houdt ge i.p.v. houde kent ge i.p.v. kende |
| 9 november 2009, 22:11
|
| Ik vraag m'af of het beter of slechter is om da med een lichte afkeur te vermelden dan helemaal ni :P |
| 9 november 2009, 23:09
|
| grytolle: mij/mneige... (m' klinkt ier echt ni vlaams vind ek:P maar da doede wel meer) en ik zou de -t gij vorme ni vermelde tenzij voor limburgs (maar daar zijn ze meervoud want enkelvoud is doe/dich... dus mss elemaal ni vermelde |
| 9 november 2009, 23:25
|
elvisrules (9 november 2009, 22:07)
Misschien zou de sectie over de inversie van gij uitgebreed moeten worden.
Ik weet da '-de [gij]' de "echte" Vlaamse vorm is, maar veel mensen gebruiken nu de vorm '-t ge' en ik denk da da in 't artikel ter sprake gebracht zou moeten worden.
bv:
zijt ge i.p.v. zijde
houdt ge i.p.v. houde
kent ge i.p.v. kende
mja da's een lastige kwestie. als we echt puur beschrijving doen zonder zelf te filteren moet da der idd in, en dan moeten we ook "jullie" opnemen. maar zijn we dan ni de mengtaal aan 't beschrijven ipv 't Vlaams? nen aparten boom over mengtaal zou misschien een goei compromis zijn. |
| 10 november 2009, 00:07
|
Doederik (9 november 2009, 23:09)
grytolle: mij/mneige... (m' klinkt ier echt ni vlaams vind ek:P maar da doede wel meer)
oh ja, just! wa doen ek wel meer? |
| 10 november 2009, 00:16
|
| m' (of me) gebruike waar vlaams volges mij eerder mij (of mah) gebruikt en hollands me (twas maar nen tip, da't vlaams meer volle vorme gebruikt soms as et Nederlands da ge wslk op school leert) |
| 10 november 2009, 01:10
|
Krommenaas (9 november 2009, 23:25)
mja da's een lastige kwestie. als we echt puur beschrijving doen zonder zelf te filteren moet da der idd in, en dan moeten we ook "jullie" opnemen. maar zijn we dan ni de mengtaal aan 't beschrijven ipv 't Vlaams?
nen aparten boom over mengtaal zou misschien een goei compromis zijn.
Maar is da echt mengtaal of gewoon een verdere ontwikkeling van 't Algemeen Vlaams? |
| 10 november 2009, 08:38
|
| degeneratie |
| 8 december 2011, 14:24
|
| Haai allemaal. Toffe site, jullie zijn me voor geweest! Ben beginner dus heb de structuur nog niet helemaal door. In elk geval enige feedback over "kundegij". Was volgens onze prof indertijd kunt + de (zoals duitse of zweedse "du") + gij. Dus 2x persoonlijk vnw 2e pers enk |
| 8 december 2011, 17:05
|
| Haai Anoniem!!! 'k Vrees dad uwe prof mis was :) Als et van "du" afkomstig zou zijn dan zou et "kanste (du)" heten gelijk in 't Duits. Maar 't is een veel voorkomende mythe. 't Stond nen tijd zelfs zo vermeld op "de wikipedia" (met lidwoord tejust gehoord op den Hollandsen tv :D) |