Martine Tanghe
pag. 1 2
1 augustus 2009, 18:09
Grytolle
http://www.youtube.com/watch?v=xsFCe5OszZw

Goe' voorbeeld mss? In da' geval tip ek het later in
1 augustus 2009, 19:14
Anoniem
haha geniaal, en toch nog op tijd kleêr... kzou denke da' die eur schoon ABN altijd behield
1 augustus 2009, 19:41
Krommenaas
super

Martine Tanghe is hét uithangbord van het VRT-Hollands, voor 't geval ge da ni wist.

vroeger ook Bavo Claes maar diejn is ni meer op 't scherm
1 augustus 2009, 21:32
Grytolle
Het journaal van zeven uur met Martine Tanghe

Goeienavond. Hó (naam?), wild ge Kim vragen da' ze druppelkes voor m'n ogen brengd? M'n ogen prikken verschrikkelijk

Vooraan in dit journal de start van het grote proces tegen vermoedelijke moslimterroristen, dertien mannen dertien mannen dertien mannen enzovoort enzovoort enzovoort zal ik straks zeggen

zometeen: meer dan driehonderd auto's in brand gestoken bij nieuwe rellen tussen joren(?) en politie in parijs en straks een omstreden nieuw videospel

maar, ik zie bijna nimeer
nee nee, druppelkes
doe nog maar ?ene, 't moet echt zwemmen?
der zit een licht belleke onder uw lens, Martine, zien 'k juist
ja maar, wild([wilt]) u nu is ook weg?
??ksjks?? da' z'in den hoek van m'n oog zit
oh, seg
druppelkes druppelkes, druppelkes, ?waar zijn die druppelkes?

voorzichtig eh, der ni aankomen, eh, want ze zit nu terug op haar plaats
2 augustus 2009, 08:41
Doederik
Ze zegd oek "bena" ipv "bijna", da' zal de VRT zeker oek ni' goekeure.
Ik vin et zelf oëk e vriëselak woord mor "bekan" is toch minder populair on 't wörren in 't VV lek et.
2 augustus 2009, 11:28
Grytolle
bena med doffe e of med helder e?
2 augustus 2009, 13:01
Krommenaas
ze zegd bijna meh korte ij, ni 't vermelden waard imo.

citaat toegevoegd.

hoe meer citaten van TV-presentatoren hoe beter!
2 augustus 2009, 16:12
Doederik
Ok ik had et eêrst mè doffe "e" verstaan, na beluistering zijn ek er nog altijd ni zeker van of et e of ë is, mor soit a' gollen et zegd...
maar soit t is mss wel iet vör op een van de AVlijsten
2 augustus 2009, 22:10
Krommenaas
grytolle, tipt @&(#$(&#@ geen eind-d's bij iemand die geen Vlaams spreekt aub, da's ten eerste stom (want zij zouden geen [d] zeggen als het volgende woord ne klinker was) en ten tweede nodigd het tegenstanders uit om te zeggen da we die citaten kunstmatig opblazen in ons voordeel.

als ge van iemand kund verwachten dat 'em eind-d als d zou uitspreken, gelijk bij Wim Helsen, dan is het redelijk d te schrijven, anders is het vervalsing, zeker bij iemand als Martine Tanghe.
2 augustus 2009, 22:25
Grytolle
Als ge "wilt ge" wild schrijven, dan ook "wilt ze"; 'Pseudovlaams' is Vlaams genoeg voor een Vlaamse schrijfwijze. Hoe ze d d zou uitspreken voor ne klinker weten we ni want we hebben te weinig Vlaams gehoord van haar; maar aangezien de kwaliteit van de rest van 't Vlaams in da clipke, is 'er geen reden om aan te nemen da' z'er een [t] zou uitspreken
2 augustus 2009, 22:47
Grytolle
eventueel zoude "wilt altijd" kunnen schrijven om een afwijkende uitspraak weer te geven, ma da's ni noodzakelijk, en in alle andere gevallen is een spelling meh t echt onnodig
2 augustus 2009, 23:05
Doederik
maar aangezien de kwaliteit van de rest van 't Vlaams in da clipke

-> de kwaliteit van heur vlaams vin ek eêrlijk gezee ni' zô hoôg, veur een martine tanghe uiteraard wel maar voor nen andere vlaming zou ek et wel heêl nederlands hemmen gevonden, vooral dan in uitspraak.
2 augustus 2009, 23:25
Grytolle
Ze heefd gewoon buitengewoon veel moeite gedaan om haar algemene uitspraak van dialectinvloeden te zuiveren :p ni echt verbazingwekkend

Grammaticaal zien ek ook geen fouten; Volgens wikipedia komd ze uit oost-vlaanderen, en daar is "ik zie" zeker grammaticaal. Ik gaan er ook wel akkoord mee da "wilde" beter is dan "wild ge", ma 'k zou da lesten ook geen echte fout willen noemen
2 augustus 2009, 23:47
Grytolle
"wild ge" is dan ook geen hollands; 't is gewoon de schrijftalige vorm, Zuid-Nederlands van oorsprong, diejen iedereen op school leerde voorda' ze aan de jij-campagne begonnen
3 augustus 2009, 10:11
Kletskop
niemand die consistent "wilt gij" zegt zou ooit een d gebruiken. der zijn maar twee mogelijkheden: "wilt gij / gij wilt" en "wilde gij / gij wild".
3 augustus 2009, 12:45
Grytolle
Onzin. De meesten zijn ni bewust van den uitgang -d, en daarom vermijen ze hem ook ni. Med ons spelling is "wilt gij" een spelfout, niks meer
3 augustus 2009, 12:48
Grytolle
we weten ook ni of martine consequent "wild gij" gebruikt, noch hoe ze de d zou uitspreken voor ne klinker

ten slotte zullen we den imperatief zowiezo schrijven meh d: (ligd gij maar heel dan dag te ...)
3 augustus 2009, 14:43
Doederik
Grytolle (3 augustus 2009, 12:45)
Onzin. De meesten zijn ni bewust van den uitgang -d, en daarom vermijen ze hem ook ni. Med ons spelling is "wilt gij" een spelfout, niks meer

wou deze morged just etzelfste schrijve. wilde/wilde gij zijn de mense hölle van bewust - "wilt ge/wilt gij" vuld minder plat aan zonder zoe ver as "wil je" te gaan da teveul AN is, terwijl da' volges mij echt niemand ni wet da' ze "hij komt eten" uitspreke as "hij komd ete", da' dad alliën onderbewust gò (tenzij e paar mense dad hiël taalbewust zèn mss)

ik ken weinig (antwerpse) AV-sprekers, zelfs ni degeen da "jijen en jouwen", dad hölle -d's in -t zulle verandere veur ne klinker.
3 augustus 2009, 14:58
Doederik
Mor z' houd ons in alle geval wel goe bezig ons martine!
3 augustus 2009, 18:55
Krommenaas
Doederik (3 augustus 2009, 14:43)
"wilt ge/wilt gij" vuld minder plat aan

dus als ze "wilt ge" zeggen spreken ze bewust geen Vlaams.

de gij vormen op -t zijn heel typisch voor AN-sprekers die liever ni je/jij gebruiken, alle oudere politici spreken bvb zo. die mensen zulde NOOIT nen d-uitgang horen gebruiken, ze spreken namelijk helemaal geen Vlaams. als wij daar toch een -d schrijven maken we ons belachelijk, persies of we willen de waarheid verdraaien en doen uitschijnen da' die mensen Vlaams spreken. het is zo al moeilijk genoeg om gewone mensen duidelijk te maken waarom het -d moet zijn, als ge 't ook ga gebruiken waar het nooit als d klinkt dan overtuigde niemand ni meer.
pag. 1 2